Przejdź do treści
Strona główna » 4Age Edukacja do starości – innowacja czy konieczność

4Age Edukacja do starości – innowacja czy konieczność

  • przez
survey

Badamy potrzeby i oczekiwania nauczycieli i uczniów dot. edukacji do starości.

Edukacja do i o starości to dla nas ważny temat i cel na najbliższe lata.
W ramach realizowanej działalności prowadzimy jako think tank 4Age badania opinii na temat wieku i starzejącego się społeczeństwa. Dla nas pojęcia “starość” i “proces starzenia się” to ważne pojęcia, którym przyglądamy się także w kontekście edukacji.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada wprowadzenie edukacji do starości a jego treści planuje się przekazywać w przedmiotach edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Jest to odpowiedź na proces starzejącego się społeczeństwa i konieczność kształcenia i wychowywania kolejnych pokoleń z myślą o godnym, aktywnym i pełnym uczestnictwie w życiu społecznym w każdym etapie życia.

Aby poznać opinię nt. edukacji do i o starości, potrzeby i oczekiwania zarówno nauczycieli jak i uczniów, prowadzimy badania.

Pierwsze, skierowane do nauczycieli, ma na celu zbadanie opinii nauczycieli o edukacji do starości i potrzeb związanych z wdrażaniem tych treści. Prowadzimy je w przededniu wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej oraz obywatelskiej, w której ma zawierać się edukacja do starości.

Pytamy między innymi o to jakie cele wg nauczycieli powinna mieć edukacja do (o) starości, czy powinna odbywać się ona w szkole, jaką formę powinny przyjąć te zajęcia i jakie treści powinny być poruszane podczas zajęć z edukacji do (o) starości.

Docelowo wyniki posłużą nam do opracowania rozwiązań i przygotowania materiałów wspomagających dla nauczycieli.

Drugie badanie kierujemy do uczniów, bo to właśnie oni będą odbiorcami nowego bloku tematycznego „Edukacja do i o starości”.

Uważamy, że to niezwykle ważne, aby poznać opinię uczniów nt. wieku i starzejącego się społeczeństwa oraz oczekiwania i potrzeby uczniów, ich punkt widzenia swojej przyszłości (ich świadomości, ich kariery zawodowej uwzgledniającej zapotrzebowanie tzw. srebrnej edukacji i gospodarki) a także ich działania już dziś na konto swojej starości (aktywność fizyczna, zdrowa dieta, zdrowy styl życia, relacje) oraz ich wrażliwości na potrzeby starszego pokolenia.

Zwracamy się więc do nauczycieli i rodziców, aby zachęcili młodzież do wzięcia udziału w badaniu. Zwracamy się też bezpośrednio do młodzieży z prośbą o wypełnienie jej dedykowanego formularza.

Wyniki badań opublikujemy na naszych stronach, na stronach naszych partnerów medialnych „Głos Seniora” oraz „Super Senior”, zaprezentujemy podczas konferencji pt. „4 Age: Edukacja do starości – innowacja czy konieczność?”, która odbędzie się w Opolu w dniu 29.11.2024 r. w siedzibie naszego partnera Uniwersytet WSB Merito.

Zebrane opinie wyrażone zarówno przez środowiska nauczycielskie jak i uczniowskie pomogą nam opracować także program warsztatów i materiały wspierające nauczycieli we wprowadzaniu tych treści w cyklu kształcenia ponadpodstawowego.

Konferencja i badania są częścią naszego projektu „4AGE”, realizowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach  Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 4.

Skip to content