Czym jest think tank?
Według Wikipedii think tank (z ang.dosłownie „zbiornik myśli”) to niezależny komitet doradczy, z założenia o charakterze organizacji non profit, zajmujący się badaniami i analizami dotyczącymi spraw publicznych. Do celów działalności think tanków należą zazwyczaj badania i poszukiwanie sposobów rozwiązania problemów badawczych, konsulting oraz udział w debacie publicznej.
Według klasyfikacji to także fundacje zajmujące się orędownictwem na rzecz wybranej ideologii lub sprawy.
Co badamy w Fundacji Via Salutis?
W naszej Fundacji badaniem potrzeb środowisk senioralnych zajmujemy się przy okazji pisania koncepcji każdego projektu.
Przeprowadzane badania i analizy, dają rzeczywisty wgląd w sytuację. Analizujemy zarówno dane zastane, literaturę, raporty i opracowania jak i przeprowadzamy diagnozę, badania własne, analizy na podstawie ankiet, badań ex ante i ex post czy też rozmów ewaluacyjnych. Przeprowadzamy także badania focusowe podczas projektów pilotażowych.
Każdy projekt poprzedzony jest dogłębną analizą, po to, by był on rzeczywista odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby środowisk, czy to osób dorosłych w wieku senioralnym czy też kadry z nimi pracującej.
W roku 2019 r. i 2020 r. dokonaliśmy analizy rynku edukacji gerontologicznej, z której wynikało, że mimo, że tematyka senioralna cieszy się coraz większym zainteresowaniem, dostrzegamy jednak lukę w obszarze kreowania innowacyjnych, dostosowanych potrzeb osób starszych, metod aktywizacyjnych i edukacyjnych oraz podręczników/poradników zawierających metody, narzędzia pracy z seniorami, brakuje wyspecjalizowanych kadr i liderów środowisk senioralnych, zwłaszcza w małych miejscowościach, którzy mogliby prowadzić działania aktywizacyjne.
Wnioski z przeprowadzonych badań posłużyły nam do opracowania metody DraBiNa – drama, biografia, narracja, która bazując na potencjale biograficznym, doświadczeniach edukacyjnych i zawodowych seniorów pozwala kształtować postawy aktywności i zaangażowania społecznego, umożliwiając kreowanie liderów społeczności lokalnych, sprzyjając partycypacji społecznej; a także do opracowania autorskiego programu szkolenia dla edukatorów senioralnych i stworzenia sieci instytucjonalnej na rzecz edukacji psychogerontologicznej.
Diagnoza potrzeb środowiska edukatorów i wśród seniorów, którą przeprowadziliśmy w 2021 r i 2022 r. po okresie pandemii, w czasie zagrożenia pokoju w Europie, agresji Rosji na Ukrainę, wskazała na duży problem seniorów związany z brakiem motywacji do aktywności społecznej oraz narastającym poczuciem braku bezpieczeństwa emocjonalnego wywołanym permanentnym stanem niepewności.
Badanie pokazało, ze wielu seniorów żyje z poczuciem braku bezpieczeństwa, lęku i niepewności jutra a sami edukatorzy wskazali na potrzebę pracy z ich środowiskiem, wyposażenia ich w narzędzia i przygotowanie ich do pracy w obliczu nowych wyzwań w pracy z kryzysami wieku senioralnego wywołanymi i umacnianymi przez kryzysy społeczne, gospodarcze i polityczne, których doświadczają seniorzy.
Wnioski te przenieśliśmy na koncepcję projektu wzMOCnieni – innowacyjny program osiągania dobrostanu w wieku senioralnym, który opracowaliśmy w 2022
Think tank 4 AGE.
Dzięki dofinansowaniu z Narodowego Instytutu Wolności z Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO 4 od 2024 roku prowadzimy w Fundacji Via Salutis Think tank pod nazwą „4 AGE” , czyli dla WIEKU. O projekcie więcej w zakładce „Projekty” na naszej stronie www,viasalutis.org.pl
W ramach 4 AGE przyglądamy się 4 obszarom
- edukacji (szkolnej, akademickiej i pozaszkolnej/ formalnej i nieformalnej, edukacji młodzieży i osób dorosłych)
- pomocy społecznej
- rynku pracy i biznesu
- zdrowia
i temu, na ile w tych obszarach WIEK i STAROŚĆ są determinantą programów rozwoju.
Badamy potrzeby oraz sposób radzenia sobie z nimi/zaspokajania a także proponujemy konkretne rozwiązania na problemy, wynikające ze starzejącego się społeczeństwa.
Wskazujemy korzyści wynikające z zastosowania praktycznych rozwiązań, opracujemy raporty
i dzielimy się wynikami i opiniami z uczestnikami spotkań.
W tym roku szczególnie interesuje nas duży obszar – EDUKACJA i PRACA.
Dlaczego to takie ważne?
– bo do szkół ma wejść edukacja do/i o starości
– bo przygotowujemy właśnie pakiet materiałów szkoleniowych dla nauczycieli
– bo w ramach oferty programowej Uniwersytet Ludowy im. M. Radziwiłła “Memento Vitae” prowadzimy KURS na SENIORA przygotowując przyszłe kadry do pracy ze środowiskami senioralnymi
– bo jako członkowie Krajowa Izba Managerów Opieki Senioralnej chcemy zaproponować potrzebny pakiet dla menadżerów, opiekunów
– bo wiemy, jak ważna jest edukacja i uwrażliwianie na potrzeby WSZYSTKICH POKOLEŃ i że starości uczymy się w młodości .
W listopadzie planujemy zorganizowanie konferencji podczas której zaprezentujemy nie tylko wyniki z przeprowadzonych badań ale też propozycje konkretnych rozwiązań.
W Zespole doradczym przygotowaliśmy ankietę:
Badamy w niej opinię nt. wieku i starzenia się. Kierujemy ją nie tylko do osób w wieku senioralnym ale też do osób pracujących, aktywnych zawodowo, społecznie, niezależnie od wieku.
Chcemy zobaczyć temat WIEKU oczami osób, które na co dzień współtworzą różne społeczności.
Wszyscy wiemy, że wiek senioralny wskazany ustawowo różni się od wieku biologicznego czy psychologicznego. Nas ciekawi Wasza opinia nt. co charakteryzuje osoby starsze i Wasza perspektywa, czy zauważacie wokół siebie osoby starsze i w jakim są wieku, jakie mają potrzeby i czy są one zaopiekowane?
I wreszcie czy uważacie, że jesteśmy w Polsce przygotowani na starzejące się społeczeństwo? I co to oznacza?
Oraz czy mówiąc o starzeniu się społeczeństwa i związanych z tym wyzwaniami myślicie o osobach starszych czy też zauważacie konteksty związane z młodszymi pokoleniami?
Żeby poznać Waszą opinię przygotowaliśmy ankietę, o której wypełnienie Was prosimy.
Wnioski zebrane z badań zaprezentujemy podczas jesiennej konferencji i co ważne posłużą nam one do przygotowania kolejnej oferty programowej Fundacji Via Salutis, programu do starości i pakietu edukacyjnego dla kadry pedagogicznej.
Wasza opinia jest dla nas cenna. Jeśli więc chcecie mieć wpływ na jego kształt to dajemy Wam taką możliwość, poprzez partycypację w badaniach dotyczących wieku i starzenia się.
Edukacja do starości – dlaczego to takie ważne?
Nasza mentorka Krystyna Lasek mówiła, że “Starzenie się społeczeństwa polskiego odnosi się do pojedynczej osoby i całego społeczeństwa. Przyjmując, że starość jest naturalnym etapem naszego życia ze wszystkimi zaletami i wadami, należy zrobić wszystko, aby był to okres pełen godności, aktywności oraz radości z dorobku własnego życia. Nikt nie umie być stary, ważne, żeby umieć się dobrze zestarzeć.”
Zdaniem gerontologów (Bromley, Tibbits, Szarota, Fabiś, Wawrzyniak) do starości trzeba się przygotować i zaadaptować. Ten proces jest nabywaniem wiedzy, umiejętności, kompetencji, nawyków, doświadczeń, które wspomagają rozwój człowieka w jego późniejszych etapach rozwojowych.
A o prawidłowej adaptacji świadczą: dobre zdrowie, zaangażowanie społeczne, otwartość, aktywność, szczerość w kontaktach z innymi, przyjazny stosunek do ludzi, zadowolenie z życia, szacunek do samego siebie, pogodzenie się ze starością i brakiem możliwości uniknięcia śmierci, poczucie zadowolenia ze swojego bytu, poczucie bezpieczeństwa.
Simone de Beauvoir napisała przed laty, że „los starca zależy od kontekstu społecznego”. A Maria Kielar-Turska, w książce „Starość, jak ją widzi psychologia. Siła umysłu w starości” mówi, że sposób myślenia o seniorach ma kluczowe znaczenie zarówno dla jakości podejmowanych inicjatyw, jak i codziennych relacji z osobami w jesieni życia. Ten aspekt ma wielkie znaczenie dla budowania długotrwałych międzypokoleniowych relacji, opartych na uczciwości i wzajemnym szacunku.
Uczenie się starości, czyli edukacja gerontologiczna, jest udziałem nas wszystkich, wszystkich pokoleń. Wyróżniamy cztery zakresy owej edukacji: „w”, „PRZEZ”, „O” i „DO” starości.
A czym są ?
- edukacja do starości, to przygotowanie się do roli seniora,
- edukacja dla starości, jej istotą jest proces przygotowania i zawodowego doskonalenia kadr do pracy z seniorami,
- edukacja w starości (to uczenie się w starości), a więc oddziaływania kierowane do uczących się seniorów
- edukacja przez starość, wyrażającą się poprzez międzypokoleniowy dialog, przekaz ponadczasowych, rudymentarnych wartości, kreowanie pożądanych postaw, odczarowywanie społecznych mitów i stereotypów.
Jaki będzie nasz PROGRAM?
O tym opowiemy Wam podczas listopadowej konferencji w Opolu. Śledźcie naszą stronę www.viasalutis.org.pl oraz media społecznościowe na Facebooku.
A dziś prosimy podarujcie nam i sobie trochę czas na refleksję na temat WIEKU i STARZENIA SIĘ w waszym najbliższym otoczeniu i z perspektywy waszego miejsca „tu i teraz” i podzielcie się opinią wypełniając ankietę.