Przejdź do treści
Strona główna » Pilotaż programu edukacji do i o starości w szkołach.

Pilotaż programu edukacji do i o starości w szkołach.

  • przez

07.05.2025 r. zaprosiliśmy do Ziębic nauczycielu, by zaprezentować naszą koncepcję na edukację do i o starości w szkołach ponadpodstawowych i podstawowych w klasach 7/8.

Była to kolejna odsłona konsekwentnych prac nad stworzeniem oferty odpowiadającej na problematykę starzejącego się społeczeństwa i przygotowywania przyszłych kadr do pracy w społeczeństwie, którego ponad 1/3 będzie stanowiła osoby starsze.

Po ubiegłorocznych ogólnopolskich badaniach dot. edukacji do starości, które przeprowadziliśmy wśród młodzieży i nauczycieli szkół ponadpodstawowych, po konferencji podczas której prezentowaliśmy Raport oraz koncepcje edukacji do i o starości, przyszedł moment, w którym światło dzienne ujrzał nasz autorski program edukacji o i do starości.

Jest to pomysł na to, jak odpowiadając na potrzeby młodzieży i nauczycieli oraz wyzwania związane ze starzejącym się społeczeństwem, poprowadzić atrakcyjne lekcje dot. edukacji do i o starości.

„Edukacja o i do starości” – pilotażowe warsztaty dla nauczycieli według autorskiego programu wypracowanego przez zespół ekspercki Fundacja Via Salutis zgromadziło 19 nauczycieli i nauczycielek z Dolnego Śląska, Opolszczyzny i Ziemi Lubuskiej.

Podczas warsztatów zaprezentowaliśmy wyniki Raportu dot. Edukacji do starości, który przeprowadziliśmy w 2024 wśród nauczycieli i uczniów w ramach działalności think tankowej i badawczej naszej Fundacji. „Podaliśmy” kilka pigułek wiedzy dot. Edukacji do i o, przez oraz w starości.

Zaproponowaliśmy intensywną fazę szkoleniową wraz z doświadczeniem symulatora starości.

Zaprezentowaliśmy narzędzia do pracy w obszarze edukacji do starości, zapraszając do doświadczania, bo warsztat miał charakter aktywny, z elementami treningu.

Przekazaliśmy podstawy teoretyczne dot. edukacji “o” i “do” starości, podzielimy się feedbackiem nt. pilotażu wśród uczniów szkół ponadpodstawowych i przekazaliśmy każdemu uczestnikowi pakiet autorskich scenariuszy !!!

Dzięki warsztatowi z symulatorem starości uczestnicy weszli w „buty” osoby starszej, poczuli, żeby zrozumieć.

Każdy uczestnik otrzymał też komplet materiałów w formie analogowej i elektronicznej a na zakończenie certyfikat.

Ci, którzy byli mówią, że nie spodziewali się, że tak ważną i poważną tematykę można poprowadzić w taki warsztatowy sposób, że szkolenie ciekawe, że zainspirowali się, aby wprowadzać tematykę edukacji o i do starości na lekcjach wychowawczych.

Dla nas to również cenne doświadczenie. Wiemy, że edukacja do i o starości znajdzie swoje miejsce w szkołach, że zasialiśmy ziarno, które będzie wzrastać.

Warsztaty przeprowadziły autorki scenariuszy zajęć i ekspertki w Fundacji Via Salutis Joanna Wawrzyniak Alicja Przepiórska Ułaszewska i Agnieszka Buśk. Panowała jak zwykle twórcza atmosfera.

Dziękujemy Pani Dyrektor Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Ziębicach Joannie Smętkiewicz i kadrze za umożliwienie przeprowadzenia szkolenia właśnie tu, za świetną organizację i pyszny poczęstunek. Byliśmy szkole, którą poznaliśmy jako innowacyjną, otwartą na działania i podejmującą nowe wyzwania, by SZKOŁA, była autentycznym miejscem kształcenia młodych pokoleń dla rozwoju, sukcesu, dla przyszłości, dla społeczności lokalnej i społecznej odpowiedzialności.

Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie na warsztaty.

Cudownie widzieć na jednej sali tyłu zaangażowanych i otwartych na współpracę nauczycieli!!

A czym jest „edukacja do starości” mówi prof. Zofia Szarota zwracając uwagę na edukację o/do, w , przez i dla starości.

„Celem edukacji do/o starości jest wyjście poza wiedzę potoczną, neutralizacja szkodliwych uprzedzeń i mitów społecznych związanych ze starzeniem się i funkcjonowaniem ludzi starych. (…) Ważne jest przełamywanie stereotypów negatywnie (lub pseudopozytywnie) stygmatyzujących starość i starych ludzi. (…) Celem tej edukacji powinno być doprowadzenie do sytuacji, w której podmiot uczący się życia i uczący się od własnego życia posiądzie nawyki optymalizujące jakość późniejszej egzystencji w obszarze biologicznym, psychologicznym, społecznym, intelektualnym i ekonomicznym. Zdobędzie kompetencje niezbędne dla dialogu między- i wewnątrzpokoleniowego.”

Zapraszamy zainteresowane szkoły do kontaktu z nami.

Projekt sfinansowany z Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego z Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.

Skip to content